Ontwikkelen door spelen, beleven en leren
Als onderdeel van het kindcentrum voelen we ons verbonden met de verschillende opvangvormen in ons gebouw. In de rij van paalhoofden hebben we een eigen stabiele plek, met een eigen missie en visie over wat wij de kinderen gunnen en willen meegeven.
We willen kinderen ‘wortels en vleugels’ meegeven om te kunnen groeien en bloeien in een inspirerende en uitdagende leeromgeving.
Wortels voor een stevige basis:
We vinden het belangrijk om wortels te kweken, zodat alle kinderen tot hun recht komen met een stevige basis. Zodat kinderen zich veilig voelen en dat we op een respectvolle manier met elkaar om gaan. Er is veel aandacht voor veiligheid; een plek waar je jezelf mag zijn.
Onze school wil voor alle kinderen een veilige en geborgen plek zijn, waar zij met plezier komen. Waar ruimte is voor eigen inbreng, met vertrouwen en respect voor de ander. Vanuit de Christelijke identiteit geven we onze kinderen de verhalen uit de Bijbel mee. We praten over normen en waarden en ons rentmeesterschap om niet de beste van de wereld te worden, maar het beste voor onze wereld te willen zijn. Vanuit ons geloof is er ruimte voor dialoog met respect voor andere geloven en culturen. [1]
We werken op ’t Paalhoofd met eigentijdse methodes. Deze vormen de basis voor ons onderwijs. Daarnaast hebben we een afwisselend en uitdagend aanbod samengesteld waarbij we kinderen willen uitdagen op verschillende vlakken. Zoals Natuur, wetenschap, techniek, muziek en digitale geletterdheid.
Onderwijsaanbod waarin we proberen zoveel mogelijk bij de behoefte van elk kind aan te sluiten. We hebben als doel om zoveel mogelijk uit kinderen te halen en ze verder te laten groeien. Wij gaan niet alleen op zoek naar talenten, maar ook naar de puzzels van kinderen om ze samen op te lossen. Wanneer ze goed in hun vel zitten, zullen de prestaties vanzelf naar boven komen. We willen een goede verbinding zijn tussen kind, ouders en school, door vaak met elkaar in gesprek te gaan en veel van elkaar te laten zien.
Vleugels
Ook geven we de kinderen vleugels door een goede sfeer en openheid. Een blik op de ander en de omgeving. Dat ze ertoe doen in deze samenleving. Dat ze zich ontplooien, ontwikkelen en opgroeien tot zelfstandige mensen. We hebben nagedacht over de toekomstbestendigheid van ons aanbod. Welke vaardigheden hebben onze kinderen nodig om later deel te kunnen nemen in de maatschappij. Aansluitend bij de ontwikkeling van de 21e Eeuwse Vaardigheden[2] nemen de kinderen deel aan een breed en afwisselend programma: Burgerschap. Binnen dat aanbod leren zij over hun rol in de maatschappij, kritisch denken, creatief denken, problemen oplossen, communiceren, sociale vaardigheden. Binnen alle lessen werken we op ’t Paalhoofd met coöperatief leren. Omdat we vinden dat samenwerken een belangrijke vaardigheid is voor nu en de toekomst.
We zien ook dat sociale media een steeds grotere rol gaat spelen bij de ontwikkeling van kinderen. Naast mooie kansen zien we ook gevaren. Daarom willen we kinderen deze vaardigheden, zoals digitale geletterdheid, meegeven.
We vinden de verbinding met het dorp heel belangrijk. Door warme contacten te onderhouden met de mensen uit Zoutelande proberen we kinderen te betrekken bij het dorp. We laten zien dat je van elkaar kunt leren en hoe mooi het is wanneer je iets voor een ander doet. [3]
We vinden het waardevol dat kinderen leren deelnemen aan de maatschappij en dat de leerlingen waarden en normen ervaren in plaats van alleen uitgelegd krijgen. Door actieve deelname hopen we onze leerlingen te laten groeien tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn bij de samenleving en respect hebben voor alles om hen heen.
[1] Bakker, D. e.v.a. (2017) Goed onderwijs gaat over persoon en gemeenschap uit Gedachten bij Goed onderwijs, Versus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs
[2] Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO.
[3] Boersma, P. (2010). De school als samenleving, naar aanleiding van een onderzoek naar de maatschappelijke opdracht van het christelijk onderwijs. Woerden: besturenraad